بازگشایی مدارس و معضلات آموزشی
زهرا صفارپور
شهریور 1395

«پرورش فرزندان ایرانزمین باید بر اساس شناخت ژرف از ویژگی های فرهنگ ایرانزمین و اندیشه های والای انسانی و معارف الهی باشد».
(منشور سربلندی حزب پان ایرانیست)

 

اخیراً وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ای خطاب به دبیران زیست شناسی کشور صادر نموده که طبق ابلاغیه لازم الاجرای ریاست جمهوری و قابل پیگیری توسط سازمان بازرسی کشور، امسال مصوبات فرهنگستان ادب فارسی در کتاب های درسی وارد و کلیه اصطلاحات غیر فارسی (لاتین و انگلیسی و...) که در فرهنگستان معادل مصوب دارد از کتاب ها حذف و مصوب فرهنگستان جایگزین آن ها شود.

طبق این بخشنامه از کتاب زیست شناسی سال چهارم دبیرستان (که این کلاس خود نیز بنا به تغییرات نظام آموزشی پیشین، 5 سال ابتدایی و 3 سال راهنمایی و 4 سال دبیرستان تبدیل به 6 سال ابتدایی و 6 سال دبیرستان است که دوره دبیرستان به دو دوره 3 ساله تقیسم شده است) از چاپخانه برگشت داده شده تا مصوبات فرهنگستان در آن وارد شود. این بخشنامه با اعتراض معلمان زیست شناسی کشور روبرو گردید تا شاید جلوی این حرکت ناصحیح علمی گرفته شود. ولی مسئولان در جواب می گویند: ابلاغیه از بالاست و ما مجبور به اجرا هستیم! (یاللعجب با چه قیمتی مسئولین اشتباهات را می پذیرند)

 

نگاهی به کارنامه آموزش و پرورش

سال هاست که نظام و سیستم آموزشی کشور دستخوش برنامه ریزی مسئولانی شده که پیشینه کاری بسیاری از آقایان بی ارتباط با آموزش و پرورش بوده است و متأسفانه با تغییر هر وزیر که منجر به تغییر همه عوامل اجرایی هم می شود، برنامه های وزیر جدید جایگزین برنامه های وزیر سابق می گردد و افزون بر ضرر و زیان های مالی، لطمات جبران ناپذیری بر نظام آموزشی کشور وارد می کند و معلم و شاگرد و اولیاء نیز درگیر معضلات این تغییر می شوند.

و اما سئوال اینست که عملکرد کدام یک از مسئولان آموزشی کشور به یکی از برنامه ها و اهداف یاد شده نزدیک بوده است تا والدین هنگام نام نویسی فرزندانشان توانسته باشند بدون سردرگمی و بدون دغدغه های مالی فرزندان خود را در مدارس دولتی نام نویسی کنند؟ آیا تغییر مقاطع نظام آموزشی هر چند سال یکبار توانسته مشکل کمبود کلاس، مدرسه، معلم، عدم امکانات آموزشی و تکنولوژی و آزمایشگاهی را حل کند؟ آیا وزیران آموزش و پرورش تاکنون در برنامه های اجرایی خود آماری ارائه داده اند که جامعه به چه تعداد کارگر، کارمند، تکنسین، معلم، استاد، پزشک، صنعت گر، مهندس و یا رئیس و مرئوس نیاز دارد که برنامه های خود را بنا به نیازمندی جامعه طراحی کنند؟ آیا داشتن مدرک بدون شغل دردی را برای جامعه بزرگ ایران دوا کرده است که امروز آقای حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان فارسی) معضل تازه ای با تغییر واژگان و اصطلاحات علمی کتاب های زیست شناسی بر معضلات آموزشی کشور اضافه می کنند؟

آقای حداد عادل منصفانه بگویید چقدر به عواقب کارهایتان در امر آموزشی می اندیشید؟! به یاد دارید دهه 60 خورشیدی را، زمانی که مسئول دفتر تألیف کتاب های آموزش و پرورش بودید و مؤلف کتاب های ادبیات فارسی سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بودید، اولین اقدامتان چه بود؟ حذف اشعار شاهنامه فردوسی از کتاب های ادبیات فارسی! آیا این عمل شما دفاع از زبان فارسی بود؟! آیا نقش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تنها برگردان کردن اصطلاحات است که آن واژگان نه تنها از آن کشور ما نیستند بلکه نقش علمی و جهانی دارند!

آیا به این نکات توجه کرده اید که وظیفه فرهنگستان اینست که زبان فارسی را که یکی از وجوه مشترک فرهنگی ما با دیگر اقوام ایرانی و غیر ایرانی است پاسداری کند و یا فرهنگستان باید مرکز توسعه و نشر زبان فارسی در قلمرو جهان فرهنگ پارسی باشد و افزون بر آن، فرهنگستان باید جایی برای شرکت همه پژوهشگران و فارسی زبانان جهان باشد؟ آقای حداد عادل اگر می خواهید به زبان فارسی بها بدهید به آنچه اشاره شد عمل کنید.

تغییر نام اصطلاحات علمی از انگلیسی یا لاتین به فارسی معایب و معضلات مربوط به خود را دارد و این کار معضل علمی دیگری به دردها و معضلات آموزشی می افزاید. دانش آموزی که بدون امکانات آزمایشگاهی و فناوری و تکنولوژی روز و به دور از امکانات اینترنتی و کتاب های علمی تنها با سعی و تلاش و تشویق دبیر مربوطه رشته پزشکی را انتخاب می کند، چرا شما به دلیل تغییر واژگان علمی که جهانی هستند فرصت مطالعه علمی بیشتر را که می تواند از راه اینترنت و کتاب های علمی داشته باشد از او می گیرید؟؟ بیچاره بیماران محروم و مستضعف جامعه که چشم امیدشان به پزشکان داخلی است و شما این امید را به یأس تبدیل می کنید، زیرا آنان چون شما توانایی مالی ندارند که برای هر درمان جزئی راهی خارج شوند...

خداوندا، به مسئولان کنونی کشور انصافی عنایت فرما که اندکی از منِ خود بیرون آیند و به مصالح و منافع جامعه بیندیشند، نه در جمع آوری مکنت و مال و فراموششان شود رضای خدا را باید در رضای مردم جست و جو کرد.

ایدون باد...

 

پاینده ایران

 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : سه شنبه 15 اسفند 1402