پیرامون دریای کاسپین: نه به وطن فروشی!
25 امرداد 1397

پاینده ایران

 

هم میهنان؛ جمهوری اسلامی در جدیدترین اقدام علیه منافع ملی، بخش مهمی از پهنه آبی کشور را در دریای کاسپین به حراج گذاشت.

حکومت دینی که در حکومت چهل ساله خویش از هیچ ایرانستیزی دریغ نکرده، اینبار بخشی از گستره مملکت را وجه المعامله دریافت پشتیبانی برای تداوم قدرت از طریق روس ها نمود.

در شرایطی که نفس های جمهوری اسلامی زیر فشار اعتراضات پیاپی ملت ایران به شماره افتاده، نظام حاکم به این چاره اندیشیده که با طناب پوسیده روس ها چندی بیشتر در قدرت بماند و به غارت منابع ملی تداوم بخشد.
دریای کاسپین در نخستین روزهای شکل گیری تمدن بشری در این بخش از جهان، بخشی لاینفک از هویت ایرانیان و سپس تمامیت سرزمینی کشور ایران بوده است.

مطابق با بسیاری از متون و عهدنامه های تاریخی، ایرانیان از هزاران سال پیش در این دریای فراخ به کشتیرانی، بهره برداری و سپس اعمال حقوق حاکمه پرداخته اند، چنانکه حتی در قرارداد ترکمنچای علیرغم همه تلخی های آن، به حقوق کشتیرانی ایران در آن زمان اشاره روشن می شود.

به دلیل کاردانی پادشاهی پهلوی و در قراردادهای 1921 و 1940، حقوق حقه ایران به گونه برابر با شوروی پیشین مورد تأیید و تأکید قرار گرفت. پس از سقوط شوروی کمونیستی و طی نشست های دهه نود میلادی مقامات کشورهای ساحلی، این قراردادها همچنان معتبر شناخته شد.

شوربختانه رژیم جمهوری اسلامی که همواره به دور از منافع ملی ایرانیان قدم برداشته، با پیش کشیدن سهم بیست درصدی و بدون ارائه فرمول روشن و آشکار، سنگ بنای فاجعه کنونی را نهاد. اکنون نیز با امضای رژیم حقوقی اخیر، سهم ایران عملاً و به طور فاحش مورد تعدی قرار گرفته و حقوق تاریخی، قراردادی، و عرفی ایران در بزرگ ترین دریاچه جهان نادیده انگاشته شده و علیرغم ادعاهای پوچ مسئولان جمهوری اسلامی، هیچ تضمین روشنی برای احیاء حقوق از دست رفته کشور ایران دیده نمی شود.

از اینرو و برای رفع خیانت دهشتناک روی داده، پیشنهاد می گردد که ایرانیان از بیان هیچگونه اعتراض از پای ننشینند زیرا وقوع اعتراضات آشکار از سوی ملت ایران می تواند به سان پایه ای برای فشار بر حاکمیت و لغو امتیازات خیانتبار اعطا شده تلقی گردد و نیز پیش زمینه لازم را برای اعمال قاعده حقوقی "تغییر بنیادین اوضاع و احوال / ربوس سیک سانتیبوس" توسط حکومت ایرانی و در دوران پس از جمهوری اسلامی فراهم نماید.
حزب پان ایرانیست تأکید می نماید که تحت هیچ شرایطی، مفاد مبهم و بعضاً خفتبار رژیم حقوقی اخیر درباره دریای کاسپین را بر نمی تابد و از تمام ابزارهای لازم برای جلوگیری از اعمال این قرارداد و از دست رفتن حقوق ملی ایران سود خواهد برد.

 


پاینده ایران
حزب پان ایرانیست
25 امرداد 1397

 
فرستادن دیدگاه
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه 13 فروردين 1403