روسيه و آموزه‌های ایلین فاشيست
رسول رازی
۱۰ اسفند ۱۴۰۰

 پاینده ایران

 
یورش به اوکراین، بخشی از یک ایدئولوژی است
 
طبق آموزه‌های فیلسوف فاشیست، ایوان ایلین روسی، روسیه پیکر باکره تاریخ است؛ و وقتی خدا جهان را آفرید روسیه به نحوی از تاریخ گریخت و در ابدیت باقی ماند. وی که در سال ۱۹۵۴ درگذشت (متولد ۱۸۸۳)، اعتقاد داشت ملت روسیه، از زمان ایمان‌آوری کامل به مسیحیت می‌تواند یک هزار سال رنج تاریخی را در نظر بگیرد. روسیه هیچ خطایی نمی‌کند، فقط ناعادلانه با روسیه رفتار می‌کنند. وی به منجی یا به دیکتاتوری در روسیه اعتقاد داشت و می‌نوشت فردی که به ارگانیسم روسیه تعلق دارد حق تصمیم‌گیری ندارد زیرا سلول‌ها تصمیم نمی‌گیرند که متعلق به یک بدن هستند یا نه. وی در باره یک منجی / دیکتاتور که روزی روسیه را نجات خواهد داد می‌گفت چون جهان گناهکار و خداوند غایب است پس این ناجی باید از قلمروی پاک فراتر از تاریخ ظهور کند و روس‌ها منجی خود را خواهند شناخت. وظیفه منجی ایجاد جنگ است و حق دارد که چه جنگی را برگزیند. ایلین معتقد بود وقتی دستاوردهای معنوی ملتی مورد تهدید قرار می‌گیرد در آن صورت جنگ توجیه پذیر می‌شود. او می‌گفت روسیه تنها سرچشمه تمامیت خداوند است، هرجایی که قدرت روسیه گسترش بیابد فرهنگ روسیه به طور خودکار «اتحاد برادری» را به ارمغان می‌آورد. ایلین می‌گفت اوکراینی‌ها وجود مجزایی خارج از ارگانیسم روسیه ندارند، کسی که در باره اوکراین مستقل حرفی بزند دشمن دیرین روسیه محسوب می شود و روسیه پسا شوروی، اوکراین را جزو خودش خواهد کرد. اندیشه ایلین با مکاشفه‌‌ای در باره خدا، گیرایی نژادی و حقیقت در سال ۱۹۱۶ شروع و یک قرن بعد به اصول عقیدتی کرملین تبدیل شد که جنگ علیه اوکراین (۲۰۱۴) و آمریکا و اروپا را توجیه می‌کرد.
وقتی در ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید سیاستمداران آمریکایی پایان تاریخ را اعلام کردند در حالی که برخی روس‌ها دنبال منابع جدید در گذشته امپراتوری بودند. پس از آن‌که فدراسیون روسیه جدید در سال ۱۹۹۱ ظهور پیدا کرد، کتاب‌های ایلین با ویراست‌های روسی جدید انتشار یافت و در سرتاسر روسیه هوادار پیدا کرد. پوتین مراسم خاکسپاری جدیدی در مسکو در سال ۲۰۰۵ برای او ترتیب داد و در ۲۰۰۶ فرستاده‌ای را به دانشگاه ایالتی میشیگان که یادداشت‌های شخصی ایلین در آنجا نگهداری می‌شد فرستاد و آن ها را تصاحب کرد. از آن پس پوتین در همه سخنرانی‌های خود از ایلین نقل و قول می‌کرد. پوتین در دهه ۲۰۱۰ با اتکاء به مرجعیت ایلین شرح داد که چرا روسیه مجبور شد به اتحادیه اروپا آسیب برساند و به اوکراین تجاوز کند. وقتی از پوتین خواسته شد از یک مورخ نام ببرد او نام ایلین را به عنوان مرجع‌اش در باره گذشته معرفی کرد. پس از آن، طبقه سیاسی روسیه الگوی پوتین را سرمشق خود قرار داد و رئیس تبلیغات پوتین، ایده‌های ایلین را با دنیای رسانه‌های مدرن تدوین و تنظیم کرد. سوروکوف به قدرت رسیدن پوتین را سازماندهی کرد.
اکنون ایدئولوژی فاشیستی روس و روسیه برتر، به عنوان سرزمین بیگناه  تاریخ که همواره مورد تهدید است باز سر برآورده و هزاران انسان بی‌گناه را از بین برده و آزادی و استقلال کشورها را هدف قرار داده است. از نظر ایلین کشتن انسان‌ها که روزی در برابر روسیه بایستند راه درستی است. ایدئولوژی مجاز بودن تهاجم به کشورها به این بهانه که روسیه همواره در معرض تهدید است، برنامه‌ای است که پوتین برای همه همسایگان خود تدارک دیده است.
ولی به نظر می‌رسد ایدئولوژی فاشیستی پوتین به پایان راه خود نزدیک است.
 
@paniranist_party
 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : سه شنبه 15 اسفند 1402