جمهوری اسلامی با برجام یا بی برجام رفتنی است

می گویند ترامپ از برجام خارج شد! سخنی است بس گزاف، ترامپ وارد نشده بود که خارج شود. ترامپ قبل از ورود شوکه شده بود؛ او که دیپلمات نیست و از اسرار مگوی سیاسی هم خیلی آگاهی نداشت قبل از ورود به ماجرا دیده بود که جمهوری اسلامی یک دستش در ماشه شلیک موشک مرگ بر اسرائیل است و دست دیگرش در بیعت اوباما! ترامپ صدای کف زدن های سران پنج کشور جهان را به هنگام امضای برجام را همراه با فریادهای مرگ بر آمریکا نماز جمعه ایران در یک زمان شنیده بود. هنوز پای ترامپ به کاخ سپید نرسیده بود که برجام با شلیک موشک مرگ بر اسرائیل ترور شده و با شیون حسین بازجو و یاران انقلابیش تا گورستان تاریخ بدرقه گردیده بود. هنوز ترامپ از راه نرسیده بود که دولت اسلامی، دلارهای برجامی را در میان سخنان انقلابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شتاب بسیار صرف جهادگران سوریه و عراق و یمن و حزب الله و امورات مصلحتی کرده و سفره مردم را ندیده بودند!! همان مردمی که دیوار گوشتی ساختند و فریاد زدند "انرژی اتمی حق مسلم ماست". پس منصف باشیم و قبول کنیم ترامپ با جنازه برجام که مقام رهبری فاتحه آن را خوانده بودند روبرو شده بود!!

و اما امروز پاسخ مقام رهبری به اقدام ترامپ جز ادامه همان حرف ها و ادعاهای بیرنگ و غیر قابل باور و اهانت به شعور ملت ایران نبود. ایشان بر این سخن تأکید داشت که آمریکا از روز اول با نظام اسلامی مخالف بوده و اکنون نیز با نظام اسلامی مشکل دارد، خوب این سخن دیگر خریدار ندارد و اسناد و مدارک زنده علیه این ادعا سخن می گوید. همه دنیا می داند که آغازگر جنگ با آمریکا جمهوری اسلامی بود که دیپلمات های آمریکایی را به مدت 444 روز به گرو گان گرفت و به همه رایزنی ها و وساطت شخصیت های سیاسی، فرهنگی و مذهبی دنیا با بی نزاکتی کامل جواب "نه" داد و با صدای رسا از تریبون ها اعلام کرد "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"، همان سخنی که امروز نیز رهبر جمهوری اسلامی تکرار کرد.

امروز کیست که نداند دشمنی آمریکا و ایران یک شو تبلیغاتی بیش نبوده و نیست و شعار مرگ بر آمریکا جز در جهت حفظ منافع آمریکا و اروپا و چین و روسیه نبوده است. بیان جمله "آمریکا غلط می کند" آنقدر برای دولتمردان آمریکایی دلنشین و لذت بخش است که هر بار گفته می شود نوید سرازیر شدن قند و عسل میلیاردها دلار به کام شرق و غرب است. همه کارتل های نفتی و کمپانی های فروش سلاح در چهل سال گذشته وامدار این همه عنایت و توجه از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی بوده و خواهند بود و انصافاً در یک اقدام متقابل در تداوم و حفظ این نظام نیز قصور نورزیده اند. اینان دشمن حکومت نبوده و نیستند، دشمن واقعی جمهوری اسلامی متولیان و حاکمان و دولتمردان این نظام بوده و هستند که از صراط مستقیم منحرف و از هیچ ظلم و عنادی نسبت به حکومت خود و دین و آیین خود و امت خود دریغ نورزیدند. باید دشمنان جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را از میان خود بجویند و دست از فرافکنی بردارند.

امروز مقام رهبری در پاسخ به ترامپ اظهار داشت: این مردک بیش از ده دروغ گفت! اما کیست که نداند دروغ خمیر مایه حیات و دوام دولت هایی است که بحران می آفرینند، انقلاب خلق می کنند، نعل وارو می زنند، تروریست برای دفاع از آزادی می پرورانند، مقدسات و ارزش های اخلاقی را وجه المصالحه امیال کثیف و غیر انسانی خود قرار می دهند، جنایت می کنند و جنایتکار به خدمت می گیرند. این کارنامه آلوده و فاسد در پناه دروغ هایی پدید آمده است که سال ها قبل کارتر رئیس جمهور آمریکا به مردم جهان گفت و امنیت و آرامش را از ایران و کشورهای منطقه ربود و پس از وی نیز بقیه رؤسای جمهور آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند بر زبان جاری ساختند و برای خاورمیانه مرگ و جنگ و ترور و آوارگی و عقب ماندگی و جهالت و واپسگرایی ارمغان آوردند، این دشمنی ها در حق ملت ها روا داشته شده نه حکومت ها.

اما اکنون با بازی چرخ گردون، بازیگری گام به کاخ سپید نهاده که از جنس دیگری است، تاجر و پولدار و چشم و دل سیر است. از جنس سیاستمداران گدا گشنه نیست که به حبه قندی دهانش را شیرین کنند. دهان ترامپ گشاد است و با یک کله قند هم شیرین نمی شود. او آمده کام مردم آمریکا را شیرین کند! ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور قابل پیشبینی نیست ولی در کسوت یک میلیونر تاجر قابل درک است. او برای بازی در میدان ایران با پیشنهادهای نان و آب دار در حجاز سرزمین وحی شارژ و در تل آویو مجهز شد. او کلید حل معمای خاورمیانه را از تمایندگان موسی و محمد دریافت کرد تا آنجا که اگر کسی به او بگوید "تو غلط می کنی" ناراحت نمی شود و آن را به حساب امت نمی گذارد.

اما سخن امروز ما اینست که مشکل ایران نه برجام است و نه ترامپ... این سر و صداها برای ملت ایران تازگی ندارد. این ملت چهل سال است که در طوفان حوادث زندگی می کند و چشمش به فضای تیره و تار عادت کرده و سطح تحملش مانند درک سیاسیش بالا رفته. این ملت در دی ماه گذشته پایان نظامی را فریاد زد که کارش بحران سازی و برجام آفرینی بوده است. در واقع باید اذعان داشت بر اساس مجموعه واقعیت های تلخ چهل سال گذشته، جمهوری اسلامی با برجام یا بی برجام با ترامپ یا بی ترامپ، با پوتین یا بی پوتین رفتنی است. درخت ظلم و بی عدالتی رشد می کند اما ریشه ندارد؛ این درخت که در گذشته با آه مظلومان آتش می گرفت اینک در عصر امواج، با نفس یک تاجر هم می تواند سرنگون شود...