دود سفید از اجلاس مسکو
منوچهر یردی
2 دی 1395
اجلاس مشترک وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه، و ترکیه در میان برخی ناباوری ها و سوء نیت ها در مسکو تشکیل شد. اجلاسی که حتی ترور سفیر روسیه در آنکارا نتوانست آن را به تعطیلی بکشاند. هدف از اجلاس مسکو مذاکره بر سر صلح در سوریه و پایان بخشیدن به جنگ خونین و ویرانگری است که تقریبا همه دولت های اثرگذار در جهان و منطقه را درگیر ساخته و بی شباهت به جنگ جهانی نیست؛ جنگی که بر سر لوله گاز درگرفت و به میدان نبرد شیعه و سنی انجامید؛ جنگی که اسرائیل را به حاشیه امن کشانید و دشمنانش را به خود مشغول کرد؛ جنگی بی رحمانه که بسیاری از معادلات سیاسی را به هم ریخت؛ جنگی که ترکیه را از یک کشور با ثبات و رو به توسعه تبدیل به کشوری بی ثبات و بحران زده کرد؛ جنگی که عراق و سوریه را به نبردگاه و عربستان و قطر را به گاو شیرده مبدل ساخت. داستان به قبل از آغاز بهار عربی خونین بر می گردد، به زمانی که سوریه در محاصره دسیسه های اسرائیل و آمریکا و انگلیس قرار گرفت و عربستان و ترکیه نیز به حلقه توطئه پیوستند و آنجا را با اعزام نیروهای تربیت شده ناآرام کردند و عاقبت داعش را به جان منطقه انداخته و روسیه و ایران را به جنگی ناخواسته واداشتند.

شاید یکی از کسانی که با صراحت توطئه علیه سوریه را فاش ساخت وزیر خارجه اسبق فرانسه رولاند دوماس است که می گوید:
"می خواهم مطلبی را به شما بگویم. من دو سال پیش از آغاز درگیری های خشونت بار در سوریه برای يک سخنرانی در انگلستان به سر می بردم. در طی اقامتم با مسئولین ارشد بریتانیایی ديدارهایی داشتم. در اين ديدارها آن ها به من گفتند كه باید آماده انجام كارهایی در سوریه شویم. اين در انگليس بود و نه ايالات متحده. بريتانيای كبیر سازماندهی یک شورش تهاجمی در سوریه را آماده سازی می كرد. اگرچه من دیگر وزیر خارجه نبودم، اما آن ها از من پرسیدند كه آیا در اين آماده سازی خواهان همكاری هستند؟ طبيعتا من پاسخ رد دادم و به آن ها گفتم كه من فرانسوی هستم و اين مسایل مورد علاقه ام نيست". دوماس در ادامه این مصاحبه به بيان نكاتی ادامه داده و می گوید:
"اين ماجرا به خیلی پيش از اين باز می گردد. همه چی  از قبل آماده شده، محاسبه گرديده و برنامه ريزی شده بود. دانستن اين نكته درباره اين منطقه (خاورميانه) ضروریست، رژيم حاكم بر سوریه یک رفتار شدید ضد اسرائیلی دارد. بر اساس این نكته همه اتفاقات در این منطقه جریان می یابند. اين نكته ای است كه نخست وزیر اسرائیل به من گفت ما تلاش خواهیم كرد تا با همسايگانمان كنار بیاییم، اما آن هایی كه با ما موافق نباشند، نابود خواهند شد."

اینک اجلاس مسکو که تلاشی است برای پایان بخشیدن به این توطئه جهانی، حاوی نکات قابل تاملی است:

1- اردوغان رئیس جمهور ترکیه که کشورش را به دالان عبور داعش مبدل ساخته و به کمتر از برکناری بشار اسد رضایت نمی داد سرخورده و مایوس دست از پافشاری علیه اسد برداشته  است زیرا در بیانیه مسکو کمترین اشاره ای به حذف اسد نشده.

2- در بیانیه مسکو دو گروه مسلح دیگر که آمریکا و عربستان سعی داشتند آن ها را از داعش جدا نگه دارند محکوم شدند. محکومیت جبهه النصره و احرار شام را باید شکست سیاست های جنگ طلبانه عربستان و قطر تلقی کرد و در واقع میلیاردها دلاری که دولت های نگونبخت عربی صرف استخدام و تجهیز تروریست ها کردند به باد فنا رفت.

3- در بیانیه مسکو کمترین اشاره ای به تروریست بودن کردهای ترکیه نشده است که این خود عقب نشینی جدی اردوغان به حساب می آید اما معلوم نیست بر سر کردها چه معامله ای صورت گرفته است!

4- در بیانیه مسکو که "سند روسیه" نامیده می شود، دستیابی دولت سوریه و اپوزیسیون به توافق در مذاکرات صلح تضمین گردیده است. آزادسازی حلب محاسبات اپوزیسیون را برهم زده است، به گونه ای که می توان عصبانیت آمریکا و انگلیس را از سخنانشان در شورای امنیت و رسانه ها مشاهده کرد.

5- اگر شرایط به همینگونه پیش برود، ایران جایگاه تاریخیش را در منطقه که از زمان هخامنشیان رقم زده شده بود پیدا خواهد کرد، اما نه با حکومت دینی و دولتمردان فاسد که دورانش به سر آمده. ایران با یک حکومت ملی پتانسیل بازگشت به اقتدار دیرین را دارد.

با این ترتیب آیا می توان به برقراری آتش بس و صلح در سوریه امیدوار بود؟ آیا انگلیس و آمریکا به توطئه ای جدید دست نخواهند زد؟ آنچه که می توان به آن امید داشت اینست که آتش افروزان متوجه شده اند تداوم این جنگ، گریبان خودشان به ویژه غرب و اسرائیل را نیز خواهد گرفت و بهتر آن است که همه کشورهای منطقه دریابند که با بحران می توان چند صباحی بیشتر حکومت کرد ولی مشروعیت و احترام دولت ها یکی پس از دیگری در قلب ویرانه های به جا مانده به دست مردم ستمدیده و برخاسته از خاکستر جنگ دفن خواهند شد. بنابراین بهتر است برای سازندگی ویرانه ها طرحی نو در اندازند و بساط دیکتاتوری را برچینند و اجازه دهند ملت ها بر سرنوشت خویش حاکم گردند.
 
 
فرستادن دیدگاه
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : سه شنبه 15 اسفند 1402