نامه شورای عالی رهبری حزب پان ایرانیست به ریاست مجلس شورای اسلامی در مورد دریای کاسپین
6 شهریور 1397

پاینده ایران

 

جناب آقای علی لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی

با سلام
چنانکه مستحضرید، امضا رژیم حقوقی دریای کاسپین توسط دولت جمهوری اسلامی در قزاقستان، واکنش های بر حق فراوانی را در پی داشته است که بیش از پنج هزار امضا پیوست شده به این نامه نمونه ای از آن هست.

این واکنش های دلسوزانه و میهن پرستانه ملت بزرگ ایران که با بیش از پنج هزار امضا کننده نامه اعتراض به این کنواسیون که در پیوست تقدیم می گردد، حقوق حقه کشور ایران در این پهنه آبی که پیش از آن در قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ مورد تصریح قرار گرفته بود، عموماً در این کنواسیون نادیده انگاشته شده است.

علیرغم ادعای وزارت خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر امتیاز ندادن به بیگانگان، کاملا آشکار است که:
اولاً، نه تنها هیچگونه اشاره ای به اعتبار قراردادهای پیشین ایران و شوروی سابق در سال های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ نشده است، بلکه دولت روسیه و دیگر دول بر جای مانده از شوروی پیشین با تقسیم فلات قاره کاسپین طی توافقنامه های جداگانه، مقررات قراردادهای ایران و شوروی را در سال های گذشته نقض نموده اند.

ثانیاً، در ماده یکم رژیم حقوقی اخیر، به مسئله تعیین خطوط مبدأ ساحلی به شکل کلی اشاره شده است و فاقد تضمین روشن برای کشورمان است تا بتواند وضعیت نامناسب تقعر ساحلی خویش را جبران نماید. بدیهی است که این موضوع می تواند در تعیین آب های داخلی و دریای سرزمینی کشورمان و بالنتیجه در تعیین نهایی مساحت مناطق فوق به عنوان بخشی از تمامیت سرزمینی ایران مشکلات اساسی ایجاد نماید.

ثالثاً، این معاهده هیچ راهکار روشنی برای حل و فصل اختلافات حقوقی پیش رو ارائه نداده و در بند دوم از ماده ۲۱، صرفاً به عبارت مبهم "سایر روش های مسالمت آمیز که در حقوق بین الملل پیش بینی شده" ارجاع داده که یک مفهوم بسیار موسع می باشد و جبران حقوق تضییع شده ایران را می تواند تا سال های طولانی در شرایط بلاتکلیف قرار دهد.

لذا به منظور اصلاح یا ایجاد تغییرات لازم و نیز جلوگیری از اجرایی شدن کنوانسیون اخیر با شرایط اسفبار کنونی، درخواست می گردد تا از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی جلوگیری گردد. بدیهی است که بر پایه ماده ۲۲، لازم الاجرا شدن این معاهده منوط به تصویب کشورهای ساحلی است و عدم تصویب آن در مجلس، تنها راه برونرفت از شرایط نامتوازن و خفت بار این قرارداد است.

حزب پان ایرانیست قویاً اعلام می نماید که از تمام ظرفیت های خویش برای آگاهی رسانی به ملت ایران و جلوگیری از نفی و تضییع حقوق ایرانیان در دریای کاسپین سود می برد و نمایندگانی را که در جهت تصویب این کنوانسیون قدم بردارند، مسئول خسارات وارده به کشور و ملت ایران می داند.


پاینده ایران
شورای عالی رهبری حزب پان ایرانیست
۶ شهریور ۱۳۹۷


5651 امضا برای دریای کاسپین

 
فرستادن دیدگاه
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه 13 فروردين 1403