دست‌های خون آلود نو‌عثمانی
رسول رازی
یکم تیر ۱۳۹۸

  

پاینده ایران

 

دست‌های خون آلود نو عثمانی

 

حکومت جنایت‌کار ترکیه زیر سایه حمایت های امپریالیستی دست به کشتار کردها در شمال عراق و سوریه زده است. اشغال بخش‌هایی از شمال سوریه و ورودهای مکرر و غیر مجاز مقامات ترکیه به عراق و سوریه با هدف سر زدن به نیروهای متجاوز مستقر در این مناطق نشانه‌های روشن از توسعه‌طلبی و اجرای سیاست‌های تجاوزگرانه ترکیه نسبت به همسایگان خود است. چندی پیش هم وزیر کشور ترکیه با وقاحت اعلام کرده بود که ترکیه اگر لازم بداند برای سرکوب و کشتار مخالفان خود که در ایران مستقر هستند به منطقه شمال غرب ایران نیز یورش خواهد کرد.

رئیس دیپلوماسی جمهوری اسلامی نیز (که اظهار داشته است سیاستمدار نیست) به جای اخطار و احضار سفیر ترکیه، به آن کشور سفر کرد و بحثی هم در این باره به عمل نیامد ولی همزمان با سفر وی، حکومت ترکیه کردهای مستقر در شمال عراق را به زیر شدیدترین بمباران‌ها گرفت. توسعه طلبی‌های نو عثمانی تا کشور آفریقا و لیبی هم کشیده شده است.

 

ترکیه با سیاست‌های نژادپرستانه خود چه در آن کشور و یا در شمال عراق و شمال سوریه نسبت به تصفیه نژادی کردها مجدانه می‌کوشد. طبق اصل ۶۶ قانون اساسی ترکیه، «همه شهروندان دولت ترک، ترک هستند.» این در حالی است که ترکیه دارای جمعیت چند ده میلیونی غیر ترک است مانند کردها، زاراک‌ها، ارمنی‌ها، آشوری‌ها، قفقازی تبارها است. نسل کشی یونانیان و ارمنی‌ها توانسته است جمعیت این تبارهای غیرترک را نیز به شدت کاهش بدهد و اکنون ترکیه به دنبال نسل کشی کردها است، کاری که صدام و حزب بعث وی از عهده آن برنیامد. جنابت‌های ترکیه علیه کردها، دارای سابقه طولانی تر است. در سال ۱۹۷۸ همزمان با انقلاب اسلامی، از ۱۹ تا ۱۶ دسامبر گروه تروریستی گرگ‌های خاکستری به مدت ۷ روز کردهای علوی شهر مرعش ترکیه را قتل عام و ۲۰۰ خانه و ۱۰۰ مغازه را تخریب کردند.

از سوی دیگر، ترکیه سال‌ها است که تبدیل به چراگاه تجزیه طلبان پان‌ترک شده است؛ از آن جمله است مرکز مطالعات تبریز در آنکارا که وابسته به «میت» ترکیه است که در غیاب سیاست‌گزاری های غیر ملی جمهوری اسلامی نسخه‌ی فدرالیسم برای ایران می‌پیچد.

ترکیه گستاخی خود نسبت به ایران را از مرحله تهدید به حمله به ماکو، در عمل تا جعل حقایق تاریخی منطقه نیز پیش برده است. چندی پیش، نایب رئیس مرکز مطالعات ایرانی ترکیه (ایرام) وابسته به استخبارات ترکیه (میت) در خبرگزاری دولتی ترکیه نام تاریخی خلیج فارس را جعل کرد و به دنبال آن، دیگر اعضای مرکز نیز در حمایت از این جعل تاریخی به شکل هماهنگ در فضای مجازی بر این جعل تاکید کردند. این در حالی است که طبق نقشه منضم به کتاب «جداول فی‌النجوم و الاختیارات» نوشته شده به زبان فارسی توسط زین‌المنجم بن سلیمان قونوی در قرن هشتم هجری قمری نام خلیج فارس «دریای پارس» آورده شده است. نسخه‌ای از این کتاب در موزه استانبول نگهداری می‌شود. یک عضو ایران‌ستیز دیگر مرکز مطالعات یاد شده اظهار داشته است که در دوره قاجار نام ایران «ممالک محروسه قاجار» بوده است و این در حالی است که هیچ سندی دیوانی یا رسمی تاریخی از دوره قاجار برای این ادعا وجود ندارد. قتل عام بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم آذربایجان به ویژه تبریز در اواخر قرن هشتم هجری توسط عثمانی ها و ویران کردن شهرها ظرف یک سال از دیگر سوابق تاریخی مواضع ضد ایرانی عثمانی و نو‌عثمانی‌ها است. پس از یکی از بازی های تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در سال پیش، یکی از روزنامه‌نگاران متوهم ترکیه نوشت دیروز ۱۲۰ هزار نفر طرفدار تراکتور در تبریز یکصدا فریاد زدند جان و خون‌مان فدای تو ترکیه، وطن مادری‌مان!

 

با وجود چنین گستاخی هایی نسبت به ایران و کشتار کردها و تجاوز به سوریه، هنوز جمهوری اسلامی ترکیه را شریک استراتژیک خود می‌داند.

 

حزب پان ایرانیست تمرکز حرکت‌های ضد ایرانی و تجزیه‌طلب در ترکیه، تهدید‌های آن حکومت نسبت به حمله به ایران، و نیز نسل کشی کردها توسط دولت ترکیه را محکوم می‌کند و حمایت خود را از هم‌خانمان ها و هم‌تباران کرد در همه جای دنیا اعلام می‌دارد.

 

 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه 13 فروردين 1403