نشانه فعالیت های درست
رسول رازی
۱۰ اسفند ۱۴۰۰

 پاینده ایران

 
سیاست رفاهی - ۱۴ 
 
نشانه فعالیت های درست
 
مقدماتی را که برای آشنایی به سیاست رفاهی مکتب ناسیونالیسم لازم بوده در ضمن سه اصل بیان کردیم.
آن سه اصل عبارت بود از: پیوستگی خون و خاک، خانواده به منزله واحد حیاتی ملت، و دارایی ملی حاصل کار مفید و متشکل همگان.
اینک لازم است در مورد خصوصیات سیاست رفاهی نکاتی را توضیح بدهیم.
 بطوری که خوانندگان می‌دانند این بحث برای تشریح نظریات مکتب ناسیونالیسم در مورد چگونگی توزیع ثروت آغاز شده است و ضمن این بحث نشان داده خواهد شد که به چه نوع سیاستی در مورد توزیع ثروت معتقد می باشیم. فعالیت های اقتصادی عموماً سبب افزودن بر درآمد ملی می‌شود ولی چگونگی توزیع درآمد ملی بستگی به نوع سیاست اجتماعی دارد.
فعالیت‌های اقتصادی به موجب تعلیمات مکتب ناسیونالیسم بی هدف نیست بلکه این فعالیت‌ها وسیله‌ای است که ملت را به هدف های سیاسی و آرمان‌های ملی نائل سازد.
وقتی این اصل کلی را بیان می کنیم باید توجه داشته باشیم که هدف های سیاسی و آرمان های ملی در خارج از وجود ملت نیست بلکه رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش همگانی و به ویژه کودکان و نوجوانان، تامین شرایط مناسب اجتماعی و روانی نیز جزء این هدف‌ها است.
در شرایط کنونی فعالیت اقتصادی دارای مفهوم بسیار محدودی است که تنها در چهارچوب سرمایه گذاری، جریان کار و سود و زیان قابل توجیه است. در صورتی که مفهوم فعالیت اقتصادی به موجب تعلیمات مکتب ناسیونالیسم به حد واقعی خود گسترش می یابد و تاثیر آن بر شئونات دیگر حیات ملی نیز به حساب آورده می‌شود.
چون زندگی خانوادگی از جنبه های اساسی حیات یک ملت است و هیچ‌یک از شئون اجتماعی نیست که تاثیر خود را بر زندگی خانوادگی باقی نگدارد. جریان حیات اقتصادی ملت نیز بر زندگی خانوادگی تأثیر اساسی می بخشد به همین دلیل برای آن که فعالیت اقتصادی را در مفهوم گسترده آن مورد بحث و بررسی قرار دهیم لازم است از تاثیر آن بر یکی از شئون حیات ملت سخن گوییم و به دلیل رابطه گسست ناپذیر جریان اقتصاد و زندگی خانوادگی ما تاثیر اقتصاد ناسیونالیستی را بر حیات خانواده ملاک قرار می‌دهیم.
خانواده هابه طوری که یاد کردیم در تحلیل نهایی پدیدآورنده دارایی ملی هستند و بنابراین فعالیت های اقتصادی را هنگامی می توانیم شکوفا و سودمند بدانیم که ارگان‌های اساسی ایجاد کننده و گرداننده آن یعنی خانواده ها را حفظ کند، نه تنها حفظ کند بلکه تواناتر و موثرتر سازد.
 هیچ فعالیت اقتصادی را نمی توان مفید شناخت مگر آن که در جریان آن فعالیت و در نتیجه آن فعالیت بر رفاه، قابلیت و توانایی خانواده ها افزوده شده باشد.»
 
(از کتاب سیاست رفاهی، نوشته سرور‌ دکتر محمدرضا عاملی تهرانی، ۱۳۴۸) 
 
@paniranist_party 
 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه 13 فروردين 1403