وجود طالبان، یعنی یورش به فرهنگ ایرانی
۹ شهریور ۱۴۰۱

 پاینده ایران

  

بیش از ۷۵ درصد مردم افغانستان به زبان فارسی سخن می‌گویند ولی اساسی ترین کاری که طالبان انجام داده‌اند فارسی زدایی در آن کشور است. 

طبق گزارش‌ها، طالبان به محافل ادبی فارسی زبانان هجوم می‌برند و این محافل را لت و کوب می‌کنند؛ پشتو زبانان را تحریک می‌کنند تا علیه فارسی زبانان بجنگدند و آن‌ها را بکشند؛ طبق قوانین طالبان در هیچ مراسمی هیچ‌کس حق صحبت کردن به زبان فارسی را ندارد؛ تحرکات فعالان فارسی‌زبان را رصد می‌کنند و شبانه به صورت نامحسوس این افراد را در خانه‌هایشان به قتل می‌رسانند؛ ساختمان محل تجمع فارسی‌زبانان در ماه‌های اخیر به کل تخریب شده است؛ از پاکستان دستگاه‌هایی وارد شده است که به وسیله آن‌ها تمام فضای مجازی فارسی‌زبانان را زیر نظر دارند؛ افغانستانی‌های فارسی زبان خارج از کشور اگر در باره فارسی‌زدایی مطلبی بنویسند دچار دردسر می‌شوند و خانواده‌های آنان در افغانستان دستگیر، زندانی یا کشته می‌شوند؛ مردم افغانستان اگر درخواستشان به زبان پشتو نوشته نشود، به درخواست آنان توجهی نمی‌شود، باید هر کسی مترجم پشتو زبان استخدام کند تا درخواست هایشان را بنویسد؛ طالبان جز زبان پشتو را متوجه نمی‌شوند و بر این پایه قصد براندازی زبان فارسی از مهم‌ترین برنامه‌های طالبان است. 

و در این میان جمهوری اسلامی هیچ حرکتی برای دفاع از فرهنگ و زبان فارسی نمی‌کند، همچنان که در باره حق‌آبه هیرمند کاری نکرده است. روی دیگری از فساد در حکمرانی.

 

زبان فارسی بخشی از فرهنگ رخشای تمدن ایرانی است که ایرانیان را در همه جای جهان به هم پیوند می‌دهد. مگر دولت‌های کمونیستی ضد ایرانی در روسیه توانستند زبان فارسی کشورهای وارث تمدن ایرانی را از بین ببرند؟ تاجیکستان و ازبکستان نمونه‌ای روشن از مقاومت مردم در سیاه‌ترین روزهای فارسی‌زدایی آن حکومت ها است. مردم افغانستان نیز از این سیاه‌چاله حاکمیت ضد ایرانی و ضد فرهنگ ایران سربلند بیرون خواهند آمد.  

 

@paniranist_party

 

 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : سه شنبه 15 اسفند 1402