حراست از مرزها یک اصل از حاکمیت ملی است
۱ اسفند ۱۴۰۲

 پاینده ایران

 

حراست از مرزها، یک اصل از حاکمیت ملی است

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سخنگوی طالبان مواضع خود در باره ساخت دیوار مرزی با افغانستان را دوباره تایید کرد و افزود «تامین امنیت پایدار رسالتی است که بر دوش نیروهای مسلح است و این امنیت پایدار زمانی با پهباد یا دوربین انجام می‌شود و زمانی هم با حضور فیزیکی و با انسداد مرزها صورت می‌گیرد، بنابراین دیگران نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند که قرار است ما در مرزهایمان چه کاری انجام دهیم.» فرمانده نیروی زمینی تاکید کرد که مسدود کردن نوار مرزی ایران و افغانستان از مهم‌ترین طرح‌های ملی کشور است.

 

سخنگوی طالبان گفته بود که دیوارکشی ایران در مرز خود با افغانستان باید با موافقت افغانستان باشد!

وزیر کشور جمهوری اسلامی هم می‌گوید بنا نیست دیواری ساخته شود، موضوع انسداد مرز است که در حال پیگیری هستیم.

 

ورود گروهی و بدون برنامه افغانستانی ها به ایران از راه مرزهای زمینی که به درستی کنترل نشده‌اند مشکلات بسیاری را برای امنیت کشور و مردم ایران فراهم کرده است. افغانستان به ادعای خود کشوری امن است و خطری از سوی آن کشور ایران را تهدید نمی‌کند. پس در این صورت ورود غیرقانونی هزاران افغانستانی به ایران چه از جهات قوانین بین‌المللی و یا قوانین ملی فاقد توجیه است. طبق گزارش‌های منتشر شده اکنون صف‌های طولانی در شهرستان‌ها از سوی افغانستانی‌ها تشکیل شده است که درخواست اقامت دارند و درخواست آن ها نیز با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۰ قسط ماهانه ۵ میلیون تومان اجابت می‌شود. حضور بی‌رویه و غیرقانونی افغانستانی‌ها بدون این‌که در تولید ملی نقشی داشته باشند و یا تعهدی برای دفاع از کشور در شرایط جنگی داشته باشند در واقع مصرف سهم ایرانیان از مزایای محدود کشور می‌باشد. گزارشی از سوی وزارت کشور یا نهادهای امنیتی در باره چگونگی انفجار خطوط لوله گاز در هفته گذشته در استان‌های چهارمحال و بختیاری و فارس و انفجار در منطقه شهریار به مردم داده نشده است که نشان دهد آیا تروریست‌های عامل در این انفجارها چگونه وارد ایران شده‌اند و آیا از «اتباع» بوده‌اند یا خیر؟!‌  و آیا دستگیر شده‌اند یا خیر؟

افغانستان در واقع ایران شرقی است و بخشی از ایران بزرگ به حساب می‌آید و روشن است که ایرانیان در شرایط سخت باید از آنان حمایت کنند که در چندین دهه گذشته نیز ایرانیان با آغوش باز از آنان استقبال کرده‌اند. ولی شرایط گذشته به دلیل جنگ‌های داخلی و اشغال افغانستان بوده است. اکنون که حاکمیت آن کشور از سوی آمریکا به طالبان سپرده شده است و طالبان نیز کشور افغانستان را امن می‌دانند و پروژه‌های بزرگ در آن کشور اجرا می‌شود باید ورود افغانستانی‌ها به ایران نظام‌مند و تابع شرایطی باشد که مفید به حال کشور باشد و نه تهدیدکننده امنیت ملی.       

 

۱ اسفند ۱۴۰۲ 

 

@paniranist_party  

 
    
 
صفحه اصلی  بازگشت
 
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه 13 فروردين 1403