مراسم بزرگداشت شهید سرور دکتر عاملی تهرانی (1396)

مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد شهادت سرور دکتر محمدرضا عاملی تهرانی بنیادگذار و تئوریسین مکتب پان ایرانیسم در آدینه 15 اردیبهشت بر مزار وی واقع در آرامگاه ابن باویه و در حضور اعضای حزب پان ایرانیست بر مزار ایشان برگزار گردید.

در ابتدای مراسم باشندگان با ادای احترام بر روان آموزگار شهید و تأثر خاطر نسبت به آنچه که بر این اندیشمند بزرگ رفته است از ایزد منان آمرزش و رحمت را خواستار گردیدند.

در ادامه سرور منوچهر یزدی (سخنگوی حزب پان ایرانیست) به بیان مطالبی پیرامون این شخصیت والا پرداختند و بیان نمودند که همیشه برایشان یاد کردن از دکتر عاملی سخت بوده از حضور بر مزار ایشان متأثر می باشند. سرور یزدی همچنین اشاره داشتند که این بزرگمرد همواره با کوشش هایی خالصانه و عاشقانه و صادقانه دوشادوش سرور پزشکپور (پندار) ادای وظیفه می نمود همچنین افزودند که وی همه زندگی و توان خود را در راه ایران و برای ایران نثار نمود، و این همه عشق نسبت به سرزمین مادری در همه ادوار یافت نمی شود و دکتر عاملی پدیده کم ظهوری بود. شاید این حاکمیت ایران ستیز و ضد ایرانی پاسخ مناسبی در این همه عشق و ایران پرستی و ریختن خون عاملی بر خاک ایران نداشته است که امروزه الفبای ایران پرستی را حاکمان فعلی نمی دانند و آن را درک نکرده اند. دکتر عاملی دژ محکمی در برابر این راه نادرست و متعارض بود. در اینجا این امید را به دکتر عاملی ها می دهیم و این تعهد را پابرجا می کنیم که:

«دکتر عاملی؛ یاران شما در حزب پان ایرانیست و فرزندان و برادران تو وجود دارند و حضور دارند و با عشق این سرزمین و آنچه که به ما آموختی ایستاده اند و پایدارند. روانتان شاد و پیمانمان را با شما و پزشکپور تجدید می کنیم و در این راه گام بر می داریم تا ندای پان ایرانیسم خاموش نشود و این چراغ خاموش نگردد، حتی در تاریک ترین شب های تاریخ!»

سرور یزدی در انتهای مطالب با اشاره به پایان رسیدن شب سیاه ملت ایران و طلوع آزادی و امنیت و اقتصاد و رفاه که آرزوی هر عنصر ایراندوست و ایرانپرستی است سخنان خود را به پایان بردند.

پس از آن سرور مهندس کیوان زارع یکی از جوانان حزب "هفت پیمان" را خواندند و سپس سرور آرمیتا طبیب و سرورِ پیشکسوت قاصدی با سرایش شعری در پیشگاه مزار دکتر عاملی فضای این مراسم را تلطیف کردند.
در پایان مراسم، باشندگان با صلای سرود "ای ایران" مراسم را به پایان رساندند.

 


سرور دکتر محمدرضا عاملی تهرانی (آژیر) در ۱۰ دی ماه سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. وی از بنیانگذاران مکتب و حزب پان ایرانیست و نظریه پرداز تفکر پان ایرانیسم محسوب می شود.
وی از سن ۱۴ سالگی پا به عرصه فعالیت های سیاسی با گرایش های ملی گذاشت و دارای کتاب ها و مقالات بسیاری در زمینه ناسیونالیسم می باشد.

دکتر عاملی تحصیلات خود را در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و با تخصص بیهوشی به اتمام رساند. و بعدها با درجه پروفسوری در همان دانشگاه به تدریس پرداخت.
دکتر عاملی در طول فعالیت های سیاسی خویش مناصبی همچو نماینده مجلس در ادوار بیست و دوم و بیست و چهارم، وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه جعفر شریف امامی، و وزیر آموزش و پرورش در کابینه ارتشبد ازهاری بوده است.

از این اندیشمند تألیفاتی چون، ناسیونالیسم چون یک علم، جهان به ناسیونالیسم آگاه می گرایدريال ناسیونالیسم ایرانی و شرایط اقتصادی و اجتماعی و... می باشد.
وی پس از انقلاب توسط نیروهای ضحاکیان دستگیر گردید و در روز ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط دادگاه ناعادلانه و دهشناک خلخالی در برابر جوخه اعدام به شهادت رسید.

ایشان پس از اعلام حکم در پیامی به یاران خود اعلام کردند:
«دیگر به من نیندیشید، به ایران بیاندیشید...»